Obědy se přesouvají k pracovním stolům
Zatímco červenec a srpen se ve firmách nesly v duchu odpočinku a nabírání energie, zbytek roku bude v českých firmách probíhat ve zvýšeném a náročnějším tempu. Plyne to z údajů služby BB Box od Bageterie Boulevard, která je jedničkou na českém office cateringovém trhu. V období karantény zaznamenala služba meziroční pokles tržeb o 90 % a do loňských hodnot se vrátila až na začátku září. Podle dat, která má služba BB Box k dispozici, se dá předpokládat, že zaměstnanci do konce roku omezí dovolené a firmy se budou soustředit na dohnání pracovních úkonů, které posunuly letní dovolené a jarní hygienická opatření. Firmy se také zaměří na interní bezpečné prostředí a nebudou v tak hojném počtu zavádět povinný home office. Všechny tyto faktory by měly vést k růstu trhu s firemním občerstvením a food delivery.
Veškerá koronavirová opatření s sebou přinesla změny organizace práce v mnoha firmách, a to nejen ve formě home office. Ve spoustě firem došlo k přenastavení pracovních postupů a léta zavedených procesů. Tyto skutečnosti se odrazily i na poli firemního občerstvení, jehož trh se v období od března do dubna prakticky zastavil. Hlavním znakem, který se do běžných životů i chodů firem promítl, je především opatrnost, což dokazují i data služby BB Box. Začalo se dařit prodejům boxů s jednotlivě balenými kousky jídla. Takzvané single packy, tedy zvlášť balené kousky jídla v papírových obalech, které minimalizují kontakt ostatních strávníků s občerstvením, momentálně tvoří více než 40 % všech prodejů. Nárůst zaznamenaly také jednotlivě balené Sweet a Salad boxy.
I přes veškeré události posledních měsíců předpokládá Levon Ter-Ghazaryan, projektový manažer služby BB Box, podzimní růst služby BB Box i celého trhu: „Celá situace na jaře mnohým firmám ukázala, jakým způsobem jsou schopné zvládat provoz na dálku, a ne vždy to pro ně byla pozitivní zkušenost. Z dostupných informací víme, že řada společností se nechystá nařizovat plošně povinný home office v případě zpřísnění opatření, ale spíše se zaměří na bezpečné prostředí uvnitř firmy. Proto se dá očekávat nárůst a význam food delivery a s ním spojeného firemního občerstvení napříč firmami, které svým zaměstnancům zajistí jídlo inhouse, aby se lidé každodenně nemuseli vydávat do restaurací.“
Nicméně růst trhu s firemním občerstvení není závislý na případných nových epidemiologických opatřeních, ale stávající situace jej předurčuje už teď. Letní měsíce se napříč společností i firmami nesly ve znamení nejen psychického odpočinku a dá se očekávat, že na podzim budou chtít firmy dohnat to, co nestihly během karanténních opatření a léta. Zvýší se tak množství porad i obědů řešených přes food delivery. Levon Ter-Ghazaryan k tomu dodává: „Dá se očekávat, že se po létě budou všichni chtít naplno věnovat práci a v porovnáním s minulými lety ubyde na podzim a v zimě dovolených, a to ze dvou důvodů. Kvůli zkrácenému minulému školnímu roku nebudou rodiče chtít, aby jejich děti přišly o ještě více vyučování, a vzhledem k nejistotě s cestováním rapidně klesne počet velmi oblíbených lyžařských zájezdů do zahraničí a zimních dovolených obecně.“